05.12.2016.

Pasvalio pedagogai mokinių pažangos neįsivaizduoja be saviugdos ir išmaniųjų technologijų

Pasvalio Petro Vileišio gimnazijos pedagogai yra neįtikėtinai aktyvūs ir skiria didžiulį dėmesį savo pačių edukacijai. Siekdami tobulėti, mokytojai aktyviai gilinasi į savo sritį, dalyvauja įvairiuose mokymuose. Šiuo metu jie semiasi skaitmeninio raštingumo ir lyderystės paslapčių specialiai pedagogams skirtoje programoje „Samsung Mokykla ateičiai“. Čia pasvaliečiai pateko įveikę didžiulį konkursą – aplenkė per 100 Lietuvos ugdymo įstaigų. Anot pačių gimnazijos pedagogų, išmaniųjų technologijų pritaikymas šiandieniniame mokymosi procese yra gyvybiškai svarbus – be jų, meilės mokslui į vaiko širdį neįpūsi. 

Apie naujųjų technologijų įtaką mokymuisi ir pedagogų šiuolaikiškumą kalbamės su Pasvalio Petro Vileišio gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Gitana Kruopiene. 

Koks jūsų mokyklos pedagogų ryšys su naujosiomis technologijomis. Ar jos taikomos ugdymo procese?

Visi mūsų mokyklos pedagogai yra baigę kompiuterinio raštingumo kursus. Vis dėlto tobulumui ribų nėra, o technologijų pasaulis kinta beprotiškai greitai, todėl suprantama, kad norint neatsilikti, reikalingas nuolatinis tobulėjimas. Šiandien daug mokyklų, tarp jų ir mes, susiduriame su esmine problema – esame pakankamai gerai apsirūpinę įvairiomis technologijomis, tačiau nesugebame išnaudoti viso jų teikiamo potencialo. Ši problema išsprendžiama tik vienu keliu – nuolatos investuojant į savo žinias ir visapusiškai tobulėjant. Manau, kad investuoti į mokytoją yra kur kas prasmingiau negu į techniką, nes ji sensta ir galiausiai ją tenka išmesti, o naudingos žinios atsiperka visada. 

Kalbate apie investiciją į mokytojus. Kaip tai įgyvendina jūsų mokykla?

Mūsų mokyklos pedagogai nuolatos semiasi žinių įvairiuose seminaruose – visa tai darome dėl pačių mokinių. Pastaruoju metu dalyvaujame skaitmeninių mokymų programoje „Samsung Mokykla ateičiai“. Čia semiamės ne tik lyderystės, pokyčių valdymo paslapčių, bet ir mokomės dirbti su šiuolaikinėmis technologijomis, kurios toli gražu neapsiriboja kompiuteriu. Įgautas žinias bandome pritaikyti ir praktikoje – į ugdymo turinį integruojame kompiuterius, planšetes, išmaniuosius telefonus, skaitmenines programas, jomis skatiname naudotis ir pamokų metu. Svarbu suprasti, kad naujosios technologijos nėra blogis kaip kad daugelis, ypač vyresnės kartos pedagogų ir mokinių tėvelių, mano. Svarbiausia mokiniui ir visai mokyklos bendruomenei įrodyti, kad šie įrenginiai nėra skirti tik pramogoms, o gali būti ir kuo puikiausia mokymosi, saviugdos priemonė. 

Taigi manote, kad skaitmeninis raštingumas yra reikalinga pedagogo kompetencija?

Tikrai taip. Tik pažvelkite, kuo toliau, tuo labiau viskas yra suskaitmeninta, keliasi į kompiuterius, telefonus ar planšetes. Dažnas, ypač vyresnės kartos pedagogas, su šiuo procesu nespėja arba nenori žengti koja kojon. Tą būtina keisti, nes pedagogui, kuris pats netobulėja, sunku užsitarnauti mokinių pagarbą ir savo pavyzdžiu formuoti nuostatą, kad mokytis privalome visą gyvenimą.

Su kokiais iššūkiais šiandien susiduriate jūs, pedagogai? Kaip juos stengiatės įveikti?

Manau, kad didžiausias iššūkis yra kiekvieno moksleivio pažinimas, nes jis reikalauja nemažai specifinių žinių ir pastangų. Juk pedagogui pažinti kiekvieną mokinį yra labai svarbu – įžvelgus mokinio stipriąsias ir silpnąsias savybes yra daug lengviau taikyti specifinį mokymo turinį, jį individualizuoti. Svarbu suprasti, kad kiekvieno mokinio interesai ir gebėjimai yra skirtingi. Todėl viena bendra užduotis visai klasei negali būti laikoma geru pavyzdžiu. Kiek įmanoma labiau individualizuotas mokymasis atneša naudos visiems vaikams – labiau pažengusiems leidžia neužsisėdėti vietoje, o silpnesniems žingsnis po žingsnio pasivyti. Vis dėlto tai sėkmingai gali būti taikoma tik tuomet, kai pedagogas yra pakankamai patyręs, įvairiapusiškai išsilavinęs, o kartu ir šiuolaikiškas. 

Kalbate apie šiuolaikišką pedagogą. Koks jis turėtų būti?

Be naujųjų technologijų ir gebėjimo jas valdyti, sėkmingas ir šiuolaikiškas pedagogas turi turėti visą kalną kitų kompetencijų bei savybių. Visų pirma, mokytojas turėtų būti savo srities profesionalas, o ir savo srities žinias jis turi atnaujinti nuolatos. Manau, kad mokytojas nėra toks pats kaip ir anksčiau – jis turi ne tik išdėstyti savo pamoką, bet ir būti lyderiu, sugebėti įkvėpti, paskatinti. Vis dėlto manau, kad raktas į sėkmę ir vaikų palankumas mokytojo atžvilgiu labiausiai priklauso nuo gebėjimo bendrauti – puikūs santykiai tarp moksleivių ir mokytojų kuria pozityvią atmosferą bei turi teigiamos įtakos mokymosi rezultatams. Juk dažnai girdime sakant, kad mėgstamo mokytojo dėstomas dalykas sekasi geriau.

Ar teisingai suprantu, kad šiandien mokytojo vaidmuo yra pakitęs?

Jis kinta nuolatos. Šiandien įžvelgiu tai, jog mes sparčiu tempu pereiname nuo mokymo į paties vaiko mokymąsi. Šiandien pedagogas yra tarsi konsultantas, kurio paskirtis nėra vien tik perpasakoti medžiagą, kurią galima rasti knygoje ar internete. Tai džiugina, nes juk svarbiausia yra sužadinti vaiko smalsumą, rekomenduoti jam įvairius mokymosi šaltinius, platformas – reikia, kad pats moksleivis norėtų ir ieškotų jam aktualios informacijos. Esu įsitikinusi, kad tai nuostabus būdas skatinti dar didesnę moksleivio pažangą ir ugdyti kitas kasdieniam gyvenimui reikalingas savybes. 

Apie programą „Samsung Mokykla ateičiai“

Skaitmeninių mokymų programa „Samsung Mokykla ateičiai“ siekiama tobulinti mokytojų skaitmeninio raštingumo kompetenciją, mokyti pokyčių valdymo, lyderystės ir kurti mokyklose motyvuojančią, kūrybiškumą skatinančią mokymosi aplinką. Per dvejus metus mokymų pedagogams programą jau baigė 160 mokytojų iš visos Lietuvos. Mokymų metu pedagogų komandos rengia skaitmeninių pokyčių savo mokykloje projektus, kuriuose pateikia viziją, kaip spręsti mokyklos bendruomenei aktualią problemą, tobulinti mokymo procesą ir tokiu būdų pagerinti mokinių mokymosi rezultatus. Mokyklai, parengusiai reikšmingiausią poveikį turintį ir tvariausią projektą, skiriamas 10 000 eurų vertės prizas „Samsung“ technologijoms įsigyti. Šį prizą į savo mokyklas jau yra parvežę Rokiškio Juozo Tūbelio progimnazijos ir Kvėdarnos Kazimiero Jauniaus gimnazijos pedagogai.